Știai? Tudtad?

Știai? Tudtad?
Ro: Următorii pe listă din seria "Știai?" nu sunt alții decât perechea xilitol și eritritol. Aceştia au devenit din ce în ce mai răspândiţi, deoarece reprezintă o alternativă excelentă la zahăr datorită indicelui glicemic scăzut. Prin urmare, se pot utiliza ca îndulcitori naturali atât în diete, cât și în reţete culinare sănătoase și, deasemenea, se pot consuma în condiții de siguranță şi de către diabetici.
Să aruncăm o privire asupra avantajelor:
Eritritul sau eritritolul este un alcool zaharat natural. Se găsește în cantități mici în pere, pepeni, struguri, ciuperci și alimente fermentate (de exemplu, brânză, vin, sos de soia).
Nu îngraşă, având o densitate calorică foarte scăzută de doar 20 kcal la 100 g de eritritol, iar conținutul de carbohidrați este de 1 g la 100 g de eritritol. Un alt avantaj al eritritolului este că are indicele glicemic 0, deci organismul nu trebuie să producă insulină pentru a-l descompune, ca urmare poate fi consumat de diabetici și, pe deasupra, nu dăunează nici danturii, deoarece nu poate fi metabolizat de bacteriile din cavitatea bucală.
Poate fi folosit şi în reţete de deserturi și preparate dulci, deoarece îşi păstrează gustul.
Xilitolul, cunoscut și sub numele de zahăr de mesteacăn, este cel mai apropiat de obişnuitul zahăr granulat, însă având un indice glicemic de numai 7 şi acesta este un îndulcitor care poate fi consumat de persoanele cu diabet. De asemenea, poate fi inclus în diete, deoarece are cu 40% mai puține calorii decât zahărul. La fel ca și eritritolul, xilitolul nu cauzează carii dentare, este ușor de digerat și nu provoacă balonare.
Recomandări:
Dacă în familie se consumă multe fructe, ar trebui să se evite utilizarea eritritolului și să optați pentru un alt îndulcitor, cum ar fi xilitolul, deoarece eritritolul poate inhiba absorbția fructozei în intestinul subțire atunci când este consumat cu fructe, provocând crampe.
Pentru că nu produce efectul caramelizant al zahărului clasic, eritritolul este cel mai bine utilizat în rețete care nu necesită acest lucru.

Hu: ‘Tudtad?’ sorozatunk következő alanyai nem mások, mint a xilit és az eritrit páros. Egyre elterjedtebb körökben találkozhatunk velük, mert remek alternatívának bizonyulnak cukor helyett alacsony glikémiás indexük miatt.
Így természetes édesítőszerként bátran lehet használni őket, úgy diéta, mint egészséges táplálkozás során, ráadásul cukorbetegek számára is biztonságosan fogyaszthatóak.
Nézzük is, hogy miket tudnak:
Eritrit: Egy természetes cukoralkoholról van szó, ami kis mennyiségben megtalálható a körtében, dinnyében, szőlőben, gombákban és az erjesztéssel készült ételekben (pl. sajt, bor, szójaszósz). Desszertekhez, édesebb ételehez kiválóan használható édesítőként. Kalóriatartalma kifejezetten alacsony (100g eritrit 20 kcal), szénhidráttartalma pedig 1g / 100 g eritrit. Az eritrit mellett még az is szól, hogy glikémiás indexe 0, így a szervezetnek nincsen szüksége inzulin termelésére a lebontásához, így cukorbetegek számára is fogyasztható, ráadásul a fogakat sem roncsolja, ugyanis a fogszuvasodást okozó baktériumok nem tudják lebontani azt.
• Xilit: A xilit, másnéven nyírfacukor, áll a legközelebb a jól megszokott kristálycukorhoz, ám glikémiás indexe csupán 7, így ez az édesítőszer is fogyasztható cukorbetegségben szenvedők számára. Diétába is beilleszthető, mert kalóriatartalma 40%-al alacsonyabb a cukoréhoz képest. Az eritrithez hasonlóan a xilit sem okoz fogszuvasodást, könnyű megemészteni és nem puffaszt fel.
Tipp: Háztartásunkban ha sok gyümölcs fogy, érdemes az eritrit használatát kerülni és másik édesítőszerre, például xilitre váltani, ugyanis gyümölcsökkel együtt fogyasztva gátolhatja a fruktóz vékonybélben történő felszívódását, ezzel görcsöket előidézve.
Tipp 2: Az eritrit olyan receptekben használható leginkább, ahol nincs szükség a klasszikus cukor karamellizálódó hatására, ugyanis az édesítőszerek arra nem képesek.
 

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!